2011/04/07

,,Capitolul I:-Viziuni personale-Importanta cunoasterii istoriei" Partea V

Istoria,in viziunea mea,este un susur linistitor de parau care curge lin la vale plin cu informatii si idei noi care asteapta sa fie sorbite de catre un om care doreste cu adevarat sa guste din istoria poporului sau,sa-si vada stramosii si sa spuna ca principala preocupare este,in primul rand,sa-si cunoasca propria origine.Daca noi romanii nici nu stim care ne sunt originile nu ar trebui sa studiem istoria altor popoare ci trebuie,mai intai,sa fim siguri ca stim istoria neamului nostru.Istoria de-a lungul timpului a intampinat piedici dar le-a trecut sperand ca mai tarziu sa existe oameni care sa scrie lucrari si sa imbogateasca susurul de apa cu alte informatii si idei astfel incat ea sa devina o mare intinsa.Am un respect profund fata de istoricii care au scris lucrari reinviind constiinta nationala,dar am observat ca acest lucru nu este indeajuns.Mai ales tinerii sunt preocupati de calculator,televizor si mai ales,de vorbitul la telefon evidentiind o scadere alarmanta al acelor copii si o scadere a culturii  care se face simtita in toate cartile literare,scolare si mai ales in cartile cu caracter istoric.Din punctul meu de vedere pentru a se solutiona o rezolvare a lipsei de cultura ar trebui sa se initieze tot felul de proiecte,cursuri care sa ii ajute pe copii sa-si dezvolte gandirea si sa vada ca pentru ei calculatorul,televizorul si telefonul mobil sunt cei mai mari dusmani,ci nu cartea.Din fericire pe acest pamant mai exista raze de lumina,oamenii care doresc ca studiul istoriei sa fie ceva placut nu ceva neplacut care depun eforturi imense pentru a le cultivas interesul unor copii care doresc sa stie cine au fost stramosii lor si incearca cu puterile lor sa schimbe.Acesta este si cazul meu.Cand am aflat ca in clasa a-V-a ca profesorul nostru de istorie va fi Vasilovici am inceput toata clasa sa plangem si sa ne vaitam la doamna noastra diriginta.Ea a incercat sa ne explice cum a putut,ca domnul profesor nu este un om asa de rau,chiar daca pare.Parca si vad pe domnul stand la catedra cu catalogul in fata(pentru el era ,,Cutia cu Maimute")si uitandu-se prin el abia asteptand sa inhate un ,,prostovan" si sa-i adauge un ,,cocor".Imi amintesc ca in timpul acesta toti colegii mei,inclusiv eu,eram cu nasul in carte pandindu-l printre randuri pe profesorul si incercand sa-i descifreze gandirea.Eu eram destul de linistit,fata de ceilalti colegi.Fiindca stateam in prima banca de la mijloc si stiam ca nu aveam unde sa ma ascund si ca intr-un final ma va alege pe maine.Ohh!!Am uitat sa mentionez ca aceasta era a treia ora de istorie in care avem de pregatit lectia cu Geto-Dacii.Si iaca ca pe la jumatatea orei isi ridica privirea   spre clasa,o face pe o colega ,,Morcoveata"si ma alege chiar pe mine.Ma pofteste in fata si imi spune sa-i povestesc lectia pe care am avut-o pentru astazi.Eu,asa brav la inceput,ii spun titlul lectiei si imediat trag cu coada ochiului o privire,parca de ,,help!!",spre clasa,dar imediat,rapid din fire,domnul sesizeaza acest lucru si ma atentioneaza.Prima intrebare:,,Cate lupte au purtat dacii cu romanii?"Trosc!!Eu incep:,,Aaaaa,paii,aaaaa...doua,domnule!,,Cum doua ,mah?Dar i-a enumera-mi tu datele la care so batut cele doua tabere?"Incep:,,101-102 si 105-106",,Asa spune copilul mic,dar tu esti baietan mare,mah-spune domnul-zi in propozitie!,,Dacii si romanii s-au batut de mai multe ori.Odata in 101-102 si 105-106,dacii condusi de Diurpaneus-Decebal si romanii condusi de Traian!,,Bravo,copile!!Ai noroc ca nu-ti pun azi o nota rea,ca este inceputul.Dar data viitoare primesti 2,daca nu stii!Treci in banca!"Asta este una dintre intamplarile prin care am trecut de-a lungul timpului!Daca unul dintre copiii care sunt preocupati de alte lucruri ii vor cunoaste,din scrieri,pe unii dintre stramosi,acel copil ar fi pe de o parte fericit ca a gasit o comoara atat de valoroasa,dar pe de alta parte suparat si indurerat ca sunt stramosi care au murit pentru a-si apara tara.Acel sentiment,ca pana nu i-ai cunoscut pe stramosii tai,ai crezut ca istoria nu este ceva pentru copii si ca ar fi inutil sa-ti pierzi timpul citind din astfel de carti,te simti neputincios sa repari unele greseli din trecut si ca ai vrea ca timpul sa se intoarca inapoi si sa repare unele greseli.Putem foarte bine sa ne gandim,inainte de culcare,cea ar fi fost daca Mihai Viteazul nu ar fi fost ucis?Ce ar fi fost daca Decebal ar fi ajuns in Muntii Orastiei si nu s-ar fi sinucis?Ce ar fi fost daca revolutiile din Tarile Romane ar fi continuat si ce ar fi fost daca Cuza nu ar fi fost detronat?Daca incercam sa ne imaginam unele raspunsuri originale cu privire la aceste intrebari,chiar daca istoria vi se pare o materie plictisitoare si nefolositoare,aceste raspunsuri va vor impulsiona sa aveti zel pentru Istoria Romanilor si sa incercati sa contribuiti cu ceva la ea.Si pentru mine,sincer sa fiu,obiectul de studiu numit ,,Istorie"a fost ceva foarte plictisitor si din pricina faptului ca domnul Vasilovici vorbea foarte incet si ne facea sa adormim.Unii chiar cu cartea in fata, prefacandu-se ca citesc,inchideau ochii si doreau ca ora sa treaca cat mai repede.Dat lucrurile s-au schimbat radical cand am auzit ca doamna Oltea Preluca va fi noua noastra profesoara de istorie.Ea m-a impulsionat prin talentul ei,prin faptele si limbajul ei,chiar daca unii folosesc cuvinte jignitoare la adresa ei.La urma urmei, hotararea nu poate fi schimbata!Pentru mine doamna profesoara ramane o raza de soare ce rasare in fiecare dimineata oferind,de fiecare data,raze aurii pline cu idei si informatii noi!Dintr-un elev corigent la istorie am devenit,daca pot spune,printre cei mai buni,dovada fiind olimpiadele.Atat am avut de spus despre aceasta stiinta care se numeste istorie si are ca rol reconstruirea imaginii trecutului nostru romanesc!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu